Busstur til delemesse i Bremen

Busstur til delemesse i Bremen

Publisert av Sverre Monsen den 06.02.24.

SOSIAL BUSSTUR TIL VETERAN OG DELEMESSE I BREMEN

Mercedes-Benz Klubben og Agder Motorhistoriske Klubb har i flere år sammen med buss- og turselskapet Risdal Touring arrangert reiser til messer og delemarkeder. Turene er åpne for alle med motorinteresse, uansett om en er med i en eller annen bil -eller motorklubb eller om man rett og slett er motorinteressert uten å være medlem noe sted.

Årets tur gikk i likhet med fjorårets tur til Bremen Classic Motorshow i Bremen som hvert år arrangeres i begynnelsen av februar.

Turen er lagt opp som en svært sosial tur hvor deltakerne blir godt kjent med hverandre. Vi tok Color Line fra Kristiansand, hvor turen offisielt startet fra, over til Danmark.  Risdal besørget også transport og overnatting til svært rimelige priser for de som kom langveis fra.

Første stopp var på et folkevognmuseum som heter VW-Retro Museum som ligger på adressen Industriarealet 10, 6990 Ulfsborg. Risdal Touring hadde klart å få en dyktig guide til å åpne museet vårt helt utenom de faste åpningstidene.

På museet finner man en rekke kjente gamle folkevogner som bobler, folkevognbusser, K70 og masse andre typer. Mange av folkevognene har en spesiell historie og var ofte det kjæreste eierne hadde i livet.

Bremen Classic Motorshow arrangeres hvert år i Bremen. Messen består av åtte store haller fylt opp med motorsykler, veteranbiler, klassiske biler og ikke minst deler og bilutstyr. Man får også kjøpt alt fra verkstedshåndbøker, skilt, tidsriktige antrekk og verktøy. Selve høydepunktet for mange er det tilstøtende parkeringshuset som er fylt opp med biler til salgs.

Bilene i parkeringshuset selges av privatpersoner.

En 1962 180 tilsalgs i Parkeringshuset. 

Inne i messehallene finner man også mange biler og motorsykler til salgs, men da som regel fra profesjonelle firmaer som driver med salg og formidling av dyrere for messen relevante kjøretøy.

Det er interessant å se på prisene på messen. Mitt inntrykk er at prisene ligger langt over det norske markedet. Man skal også følge godt med på det selgerne av deler forlanger, da man kan finne samme delen i en annen salgsbod med en annen og kanskje rimeligere pris.

Det kan absolutt lønne seg å sjekke litt på for eksempel eBay eller på annen måte hva for eksempel en dynamo vanligvis koster. Da har man en ide om hva en fornuftig pris for delen bør være. Utfordringen er vel kanskje at man ofte ikke har så mye valg hvis det er akkurat den delen man mangler for å få bilen i stand til kjøresesongen.

Stand med kromming, og som viser hvordan de legger kobber først.

Messen varer fra fredag til søndag, men min erfaring er at fredag er den aller beste dagen å besøke messen, fordi da er salgsbodene fulle og de lokale er på arbeid. Da er det langt mindre folk på messen. Da har også selgerne bedre tid og det er lettere å få oversikt over innholdet i salgsbodene.

Mange av bilklubbene i Tyskland er representert på messen. I Tyskland har man ikke bare en offisiell Mercedes-Benz- klubb, men ofte en klubb for en spesiell modell for eksempel R129-klubben eller W123-klubben. Man har også klubber for alle modeller. Mercedes-Benz har en fabrikk i Bremen. Her produseres blant annet kabriolet-modellene. På messen hadde fabrikken en egen stand.

Strek 8 klubben hadde med seg denne rariteten.

På årets messe ble noen av oss invitert på kaffe og en prat på en av Mercedes-Benz – standene. Det inntrykket vi fikk under samtalene var at de i likhet med oss var bekymret for deletilgangen fremover. Derfor påpekte de viktigheten større kontakt i tiden fremover slik at vi står sterkere sammen for å få produsert opp viktige deler. Vi ser allerede at enkelte klubber i Tyskland kartlegger behov for deler som ikke lengre er å få tak i, og forhåndsselger delen frem til antallet er høyt nok for så å få produsert opp denne delen.

Det er ikke bare til de helt eldste modellene som det er knyttet utfordringer til deletilgang, men også til modeller som enda ikke er blitt veterankjøretøy.

Et annet inntrykk på messen var at enkelte deleselgere ikke hadde med seg for eksempel 6 volt-dynamoer og regulatorer, fordi de opplevde en lavere etterspørsel etter dette.

Et godt tips om en har tenkt seg på messen til neste år er å gå inn på messens egen hjemmeside hvor man i god tid før messen legger ut oversikt over utstillerne, samt kontaktdata til disse. Da kan man kontakte dem før messen starter og be dem ta med akkurat den delen du etterspør. De fleste utstillerne har som oftest et langt større utvalg enn det de tar med seg på messen. Ved å bestille dette på forhånd så slipper man fraktkostnader samt kanskje 19% tysk moms om du spør om dette under betingelse av at varene legges rett i bussen.

Et besøk på messen gir en god oversikt over hva som faktisk kan skaffes og ikke minst en god oversikt over hvem som kan levere hva.

Turen ga oss mange nye og gode bekjentskaper på tvers av motorinteresse og klubbtilhørighet.