Verksteder med kompetanse

Verksteder med kompetanse

Publisert av Sverre Monsen den 02.11.18. Oppdatert 03.11.18.

Når man oppdager at ladelampen begynner å lyse brått og etter å ha åpnet panseret og sjekket etter løse ledninger, målt batteriet og lading etter beste evne og sjekket børstene uten å finne noen rimelige årsaker til problemet så har man jo egentlig to valg. Man kan enten ringe kameraten som du vet har peiling på det elektriske  eller så kan du ringe noen som du vet har faktisk kompetanse på fagområdet. I mitt tilfelle hvor dette  skjedde rett før årets kjøresesong var avsluttet oppdaget jeg at ladelampen begynte å lyse, og min Bosch likestrømsgenerator kun ville lade 5.5 volt mot ca 7.2 volt som den presterte noen dager før. Jeg tok med dynamoen til firmaet Triconor Norge AS og fant fort ut at det fint gikk an å reparere den. Å finne en ny generator er absolutt ikke så lett. Kanskje kan det bli litt lettere hvis denne artikkelen blir flittig lest av mennesker med samme sære interesse som meg, nemlig å farte rundt i sommerhalvåret med en gammel Mercedes-Benz 170S fra 1951.

Jeg håper selvsagt at noen skal ha en god 6 volts dynamo liggende som de ikke trenger lengre, men i mellomtiden måtte jeg altså satse alt på Triconor og Leif som er selve eksperten på hva som er mulig og ikke. Uansett er det neppe noen bedre enn Leif som som kan slike komponenter fra våre besteforeldres tid. Jeg spurte han om han kunne ha noen deler liggende til dynamoen, og han parerte med å si at han hadde dynamo og starterdeler til noen bilmodeller helt tilbake til 1929. Han fikk dynamoen og jeg er veldig spent på hvordan ladeevnen blir til våren når vognen på nytt skal blåses liv i etter vinterdvalen.

Det jeg mener med denne artikkelen er at det er så utrolig viktig at vi deler kunnskap om firmaer og foretak som kan de gamle vognene våre slik at de ikke blir stående kun på grunn av uvitenhet og tips fra garasjeprofetene som mener at alt håp er ute i forhold til reparasjon og deletilgang. Det er vel kanskje en av årsakene til at denne klubben så dagens lys for en ukes tid siden. jeg lærte dessuten at det i Oslo finnes et firma som faktisk har utstyr og kompetanse på såkalte kapilarledninger. Det betyr faktisk at vi ikke trenger å reise helt til Mercedes-Benzenes fødeland for å få reparert disse (og at vi realiteten klipper av disse ledningene og erstatter temperaturmåleren med en greie fra Biltema i den tro at dette er umulig å fikse.) Dette firmaet skal vi finne, så følg med videre fremover på siden vår.

Så derfor kjære medlemmer, tips oss her om firmaer som kan sakene sine slik at disse blir brukt til fordel for våre kjære vogner.