Årets første medlemsmøte

Årets første medlemsmøte

Publisert av Vidar Ingebretsen den 09.02.20.

Til årets første medlemsmøte kom det 17 gjester på besøk til Bjarne sitt verksted. Temaet var omvisning på verkstedet med spesiell vekt på 600, da det var en slik bil i verkstedet vi kunne ta i øyesyn.

Vi startet med en forklaring om hva som ble gjort ved en motoroverhaling. På verkstedet stod det 220, 230, 250 og 280 motorer på rekke og rad som var inne til overhaling. Bjarne forklarte litt om forskjellene på motorene og litt om hvorfor 250 motoren har et ufortjent dårlig rykte. Så etter å ha fått forklaringen så kan alle eiere med denne 60 talls motoren ta det med ro. Problemet er et den mangler kjølekanaler mellom sylindrene og kan gå varm ved full hastighet i timesvis, kombinert med varmt vær ute. Dette kunne være et problem i Tyskland men det oppstår aldri på Norske veier.  Bjarne fortalte masse om balansering av motorene og hvordan dette gjøres. Etter å ha hørt på han sine krav til hvordan han ønsker en motor, er nok en Oldtimer Service motor bedre på de fleste spesifikasjoner enn originalen.  Så har du en sliten motor som du ønsker i topp stand så finnes kompetansen i Norge.

Bra fremmøte og mange lyttet interessert på Bjarne.  Foto Ivar Engerud

Så fikk vi en gjennomgang av biler som stod inne til total renovering, en W111 220SEb cabriolet som hadde vært utrolig rusten men som nå begynner å nærme seg ferdig. Videre stod det også en W111 280 SE 3.5 coupe som det også var en del jobb på.  Bjarne sørger for at vinteren benyttes til totalrenoveringer og motoroverhalinger , mens i sesongen så er det mer vanlige service jobber som motorjusteringer, bremseoverhalinger og så videre. Dette henger naturligvis sammen med at vi ikke ønsker å ta ut bilene våres på vinteren.

Foto Ivar Engerud


Foto Ivar Engerud

Så over til kveldens hoved tema 600, noe av det mest luksuriøse som noensinne er bygget av Mercedes-Benz.  Denne bilen kom på markedet i 1963 og skulle overta for 300 Adenauer som da hadde vært i produksjon siden 1951 og begynte å bli gammeldags. 600 eller W100 ble produsert i 2677 eksemplarer frem til 1981.  

Mercedes 600 var en total nyutvikling i forhold til 300 som var en rammebil med 6 sylindret motor. Bilen fikk selvbærende karosseri og alt dreide seg om komfort og ytelse. Den et hadde svært komplisert hydraulikk som drev alt fra vinduer og seter til dørene med automatisk lukking. Dette fordi hydraulikk er mer lydløst en el motorer som konkurrenten Rolls-Royce benyttet. Bilen ble en stor 5,5 meter lang 50 cm lengre enn forgjengeren og den var svært tung mellom 2.5 og 3.5 tonn i motsetning til en 300 på 1,8 tonn. Derfor fikk den en spesialutviklet kraftig 6.3-liters x V8 motor på 250 hk med overliggende kamaksel og mekanisk bensininnsprøytning M100. Med denne motoren fikk bilen ytelser som  0-100 på 10 sekunder. Karosseriet var tegnet av designerne Bruno Sacco , Friedrich Geiger  og Paul Bracq.

Foto Ivar Engerud

600 Limousine kom som 4-dørs med kort akselavstand (SWB) på 5.5 meter og var den vanligste (2 190 eksemplarer). En slik ble i 1972 solgt i Norge til sirkusdirektør Arnardo. Den var ikke helt ny når Arnardo kjøpte den. Den var en av flere representasjons biler til OL i München i 1972 før den kom til Norge. Derfor er denne bilen lakkert i fargen gull metallic.

Så kom 600 Pullman (428 eks.) som hadde lang akselavstand (LWB) på 6.2 meter og plass til seks seter, enten 6-dørs med tre seterader eller 4-dørs, men med skillevegg og to seterader vendt mot hverandre. En Landaulet (59 eks.) var en Pullman der taket kunne fjernes for passasjerene.

Bjarne kunne fortelle oss at av kundelisten på 600 så er nok Arnardo den mest uskyldige personen som noensinne har hatt 600. Andre som Idi Amin, Nicolae Ceaușescu, Haile Selassie og Saddam Hussein har også eiet en 600. Derfor er deler av arkivet til Mercedes-Benz ikke tilgjengelig for allmenheten om solgte 600.  Men det var heldigvis ikke bare despoter og diktatorer som eide 600, vi finner også eiere som Hugh Hefner, Jack Nicolson, Coco Channel, John Lennon og pave Paul VI.

To coupe ble laget (noe kortere enn SWB) til Mercedes-ingeniørene Dr. Rudolf Uhlenhaut  og Dr. Fritz Nallinger. Bilen ble ellers individualisert, tilpasset kjøpernes varierte ønsker til utstyr, utseende og motorisering.

På verkstedet til Oldtimer Service står det nå to hvite 600 Limousine til diverse reparasjoner. Av frykt for at det ikke skulle bli svarte natta så var det ingen som puttet penger på Bjarne denne kvelden, for selv uten en femmer så prater han i vei på inn og utpust om 600.  Vi startet med en titt på motoren som ble nyutviklet til 600. En 6,3 liter V8 med 250hk og massevis med dreiemoment. La det være sagt med en gang dette motorrommet er ikke for amatører. Reimhjulet har 7 spor.  Dette går til Dynamo, AC kompressor, luftkompressor til fjæring, hydraulikkpumpe til komfortsystemet, vannpumpe, servopumpe.   Mercedes-Benz valgte hydraulikk  til alle komfort funksjoner som normalt er elektriske. På disse bilene gjelder det soltaket, vinduer, seter og bagasjelokk.  Årsaken var at ingeniørene ønsket ikke støyen fra elektromotorer. Systemet er brutalt som alt annet på denne bilen. Med 250 bar trykk så kan vinduer gå veldig hurtig opp og ned. Det anbefales ikke å ha hodet ut av vinduet samtidig. Setet justeres med en liten joystick på montert på siden av setet. Inn til denne joysticken går det 8 hydraulikkslanger som sørger for at setet beveger seg helt lydløst til ønsket posisjon.  Bjarne viste oss også noen gigantiske bremsecalipere, her er det to calipere pr hjul. Bremseservoen drives ikke av vakum fra motoren men med trykk fra luftfjæringssystemet så bremseffekten blir formidabel.

Foto Ivar Engerud

Bjarne kunne fortelle om et verksted i Oslo som skulle EU godkjenne en 600, og på tross av advarsler så hogg de bremsen inn mens den stod på rullene. Resultatet ble at hele bremsetestanlegget måtte repareres og kalibreres på nytt.  På en 600 dreide alt seg om komfort og luksus, derfor er luftfjæring en selvfølge. Bilen ble kun levert med diagonaldekk da disse har bedre komfort på ujevn vei og støyer mindre enn radialdekk. Dette holdt de fast på hele veien, så dermed ble 600 en av de siste bilene i verden som ble levert med diagonaldekk. Vi fikk også litt innsyn i delepriser til denne bilen og la det være sagt du skal ikke bare være en viderekommen mekaniker for å skru på 600 men du trenger også en lommebok for viderekommende. 600 er selv i dag en flott bil og den Tyske regjeringen har fremdeles to stykker som benyttes når noe ekstra skal markeres.

 

Etter omvisningen på verkstedet var det tid for pølser og planlegging av treff og møter utover sommeren. Her jobber vi nå for å få til både turer og møter så følg med på hjemmesidene våres fremover.